Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Švédský sen

Švédsko. Je to země, kde jsou lidé nám Čechům v některých ohledech hodně podobní. Když nastoupíte do poloplného autobusu, žádní dva lidé nesedí vedle sebe. Nikdo nemluví. Když nemusí, tak se s cizím člověkem nebaví. Takoví jsme taky. Ale v jiných věcech se nemůžeme lišit více. 

Ve chvíli, kdy píšu tyhle řádky, sedím v letadle z Göteborgu do Budapešti, ze které jedu do Prahy. Poslední zkoušky semestru jsou hotovy a já se vracím domů. Ve Švédsku jsem strávil půl roku. Dost času na to, abych poznal zemi i lidi, kteří v ní žijí. Abych poznal Švédský sen. Je to věc, kterou jsem ještě nikde neviděl. Za

mořem mají American dream, tvrdě pracovat a dojít na vrchol. Někteří z domácích mají Český sen, nic nedělat a zbohatnout tak nějak akorát, aby pořád nemuseli nic dělat. Francouzi se touží prostávkovat k důležitosti, Němci propracovat ke štěstí. Každý má to svoje. Já musím říct, že ten švédský mi přijde ze všech snů nejlepší. Ale co že to je?

Švédský sen je „sober fadder“. Když přijedete jako nový student, čeká vás týden radovánek a seznamovacích her. Tímhle týdnem vás provází „taťkové“. Ostřílení studenti, kteří odpoví na všechny otázky. V každé skupině se také nacházejí dva instruktoři, kteří se liší tričkem i přístupem. Neužívají si jako ostatní. Ti dva ten den nepijí. Když se stane něco špatného, někdo by přece měl řešit problém s čistou hlavou. Přeženete to s alkoholem? Bude tu někdo, kdo vás odvede domů. Když se ztratíte, najdou vás. A proč dva? Ve Švédsku nikdo nesmí zůstat osamocený.

Švédský sen je Akademien. Klub ve vlastnictví studentské unie. Jídlo i pití je tam i o 50 % levnější než jinde. Je to tím, že tam pracují studenti. Zadarmo. Nejsou hloupí. Ví, že když dá každý kousek, nemusí tam nikdo z nich strávit příliš času a dohromady vytvoří něco unikátního. Mnoho jedinců dá málo a společně mají hodně.

Švédský sen jsou barmani. Každý, kdo pije alkohol, to občas přežene. A může proklínat jen sám sebe. Ale ve Švédsku nikdy nejste sami. Pokud jste evidentně opilí, barman vám prostě další pití nedá. V tu chvíli ho proklejete a nadáváte, ale ráno vám to dojde. Neudělal to kvůli sobě. Připravil bar o tržbu a sebe o dýško. Udělal to kvůli vám. Když nejste schopni se dobře rozhodnout, vzal odpovědnost na sebe a poslal vás domů. Nestará se o peníze, ale o člověka.

Švédský sen je Nordic Wellness. Tělocvična, posilovna, sportoviště, jak chcete. Podstatné je, že pobočka, kterou jsem navštěvoval já, měla otevřeno od 5 do 23. Recepci měla od 8 do 20. Co se dělo v době, kdy tam recepční nebyly? Normálně měli otevřeno. Nikdo nekontroloval vstup, ani výstup. Mohli jste tam přijít, odcvičit, umýt se, odejít a nezaplatit. Ale nikdo to neudělal. Proč? Není to tak správné.

 

Švédský sen je revizor ve vlaku. Během jedné cesty jízdy vlakem jsem měl na výběr mezi dvěma spoji. Dřívějším, dražším a pozdějším, levnějším. Levnější varianta byla jasná volba. Na nádraží jsem se ale dostal dřív, než bylo v plánu, nechtělo se mi čekat a před sebou jsem viděl dražší vlak. Řekl jsem si, že budu dělat hloupého cizince. Když přišel kontrolor, nestačil jsem se divit. Ani na vteřinu ho nenapadlo mi dát pokutu nebo mě z vlaku vyhodit. Ani na vteřinu ho nenapadlo, že jsem to udělal schválně. Omluvil se mi, že jsem bohužel ve špatném vlaku, ale že jede tam, kam potřebuju. Po omluvě mi nabídl, že mi najde nějaké lepší místo než to, na kterém sedím. Styděl jsem se za sebe jako už dlouho ne. Podváděl jsem a jeho ta možnost ani nenapadla. Nebyl hloupý nebo naivní. Prostě to takhle nedělá. 

Pokud chcete žít Švédský sen, nemusíte být mocní. Ani bohatí. Ani vládnout světu. Stačí pomáhat, nepodvádět, nestarat se jen o sebe. Prostě se chovat tak, jak je to správné.

Někdo si myslí, že by to u nás nešlo. Ale proč by ne? Stačí začít u něčeho malého. Právě z malých částí vznikají velké věci.

Až příště pojedete metrem, kupte si lístek. Až kolemjdoucí zakopne, podejte mu ruku. Až váš kamarád udělá chybu, napravte ji. Žijte Švédský sen.

Autor: Lukáš Hes | čtvrtek 2.10.2014 17:25 | karma článku: 23,41 | přečteno: 1716x
  • Další články autora

Lukáš Hes

Uber vs Taxi. Proč nemůžeme vítězit všichni?

Taxikáři si stěžují, že je dodržování předpisů znevýhodňuje. Řešením není donutit všechny ostatní, aby také vlezli do kazajky. Lepší je tu kazajku rozpárat.

19.5.2016 v 16:00 | Karma: 19,93 | Přečteno: 965x | Diskuse| Politika

Lukáš Hes

A já si tu vafli dám stejně!

Když jsem se dneska ráno probudil, byl jsem v šoku. Ne tak jako 11. září, přece jenom to nejsou první útoky, ale asi o trochu víc než vy ostatní. Do Bruselu mám totiž příští čtvrtek letět.

22.3.2016 v 12:29 | Karma: 21,14 | Přečteno: 1225x | Diskuse| Cestování

Lukáš Hes

Copak se z těch imigrantů všichni úplně zbláznili?

Dneska je Praha plná demonstrací. Na Hradčanském náměstí se srocují polofašisti, na Malé straně probíhá happening rudozelené hate-free koalice. Pokud se na nás někdo dívá z vesmíru, tak si musí myslet, že jsme úplný magoři.

6.2.2016 v 18:00 | Karma: 21,48 | Přečteno: 2155x | Diskuse| Politika

Lukáš Hes

Nedostatek pracovníků v technických oborech. Opravdu?

S akcelerujícím hospodářským růstem se český průmysl potkává se starým problémem. Podnikatelé, pro které jsou technicky vzdělaní zaměstnanci nezbytností, si stěžují na nedostatek uchazečů o nově vytvořená místa. Najdou se ale i odpůrci, kteří tvrdí, že větší důraz na technické obory není tou správnou cestou pro Českou republiku.

14.4.2015 v 17:20 | Karma: 20,46 | Přečteno: 1495x | Diskuse| Ekonomika

Lukáš Hes

Odpůrci Zemana bojují minulé bitvy. V těch budoucích prohrávají

Během posledních týdnů se ještě zintenzivnil boj části veřejnosti proti aktuálnímu pánovi Hradu. Sociální sítě se plní prohlášeními typu „Zeman není můj prezident“, Národní třída se barví červenými kartami a opoziční politici se pohoršují nad vulgárním a proputinovským výrazivem současné hlavy státu. Na stránce zemancountdown.cz běží čas, který zbývá do konce současného volebního období. Dotaz „Co s ním dělat?“ ovšem každou proběhlou vteřinou pozbývá na důležitosti a naopak nabývá na významu otázka „A co se bude dít, až čas doběhne?“

15.12.2014 v 15:00 | Karma: 34,12 | Přečteno: 2419x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

Sami máme málo. Evropa váhá nad systémy protivzdušné obrany pro Ukrajinu

23. dubna 2024  19:53

Mnohé evropské státy včetně Francie nejsou ochotné zříci se ve prospěch Ukrajiny svých...

Ursula von der Leyenová přijede v rámci předvolební kampaně do Prahy

23. dubna 2024  19:38

Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová přicestuje v úterý 30. dubna do Prahy. V rámci...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1656x
Student VŠE, fanoušek Sparty, člen ODS a zastupitel na Praze 2